רוצה טיפים לחיים בריאים?

גזים ונפיחות בבטן

  • הרבה סובלים מזה, מעטים מדברים על זה.
  • נפיחות בבטן וריבוי גזים הם לא תופעה מחמיאה במיוחד. זה כואב, מציק, מביך והורס את איכות החיים.

 

נפיחות בבטן – למה זה קורה?

  • הגזים הנוצרים במערכת העיכול הם תהליך לוואי טבעי כתוצאה מפירוק המזון במעי.
  • בממוצע כל אדם פולט כ 1-1.5 ליטר גזים ביום.
  • כשהעיכול תקין, הגזים הללו הם נטולי ריח ואינם כואבים.
  • הבעייה מתחילה כשיש שיבוש במערכת…
  • מזונות מסויימים שאינם מתפרקים בקלות במערכת העיכול, גורמים ליצירת כמות גדולה של גזים במעי.

איזה מזונות עלולים ליצור בעיה ולהוביל לתופעת נפיחות בבטן?

  • מזונות עשירים בסיבים כגון קטניות
  • דגנים מלאים
  • ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, קולורבי, ברוקולי וכד’)
  • מוצרי חלב
  • ממתיקים מלכותיים
  • תוספי מזון
  • חומרים משמרים

כל אלה עלולים להיות גורם אלרגני במערכת העיכול, להכביד עליה בפירוק המזון ולהגדיל את כמות הגזים הנוצרת בתהליך התסיסה.

 

איך נמנעים מתופעת הגזים המציקה ומתופעת נפיחות בבטן?

ניהול יומן תזונה

  • כדי לגלות מה הגורם לבעיה חשוב לנהל יומן תזונה ולתעד כל מה שאנו אוכלים. 
  • לפעמים דווקא מזון שנחשב בלתי מזיק עלול להיות הגורם לבעיה. 
  • ביומן יש לתעד את המזון (גם את הנשנושים..) ואת כאבי הבטן והגזים.

סילוק החשודים המיידים

  • מומלץ להתחיל בהורדת המזונות הבעייתיים מהתזונה למספר ימים ולבדוק שוב אם הבעיה נפתרת.
  • אם אתם לא רוצים לוותר על מוצרי חיטה, חלב ודגנים כדאי לבדוק כל פריט בנפרד.

הנבטה

  • ההנבטה משפרת מאוד את איכות החלבון בקטניה ומקלה על העיכול.

איך מנביטים? 

  • משרים את הקטניות במים (עדשים כשעתיים, שעועית ללילה). 
  • לאחר ההשריה מסננים, 
  • מניחים על מסננת ומעבירים מתחת לזרם המים בכיור מספר פעמים ביום. 
  • עדשי מאש נובטים תוך 24 שעות, לשאר הקטניות לוקח קצת יותר זמן. 
  • לאחר שהעדשים הוציאו זנב קטן ניתן להקפיא ולשמור לעת הצורך.

גם ללא הנבטה חשוב לדעת שיש הבדל בין הקטניות. עדשים אדומות, שחורות, צהובות ומאש מתעכלות בקלות רבה, שעועית עלולה להיות מאתגרת למערכת עיכול חלשה.

 

תוספי מזון לחיזוק מערכת העיכול

פרוביוטיקה- החיידקים הטובים

  • במעי שוכנת לה אוכלוסיית חיידקים=פלורה, וכמו בחיים, חלקם טובים וחלקם רעים. 
  • ככל שהפלורה הטובה גדולה יותר, היא תופסת יותר שטח ולא מאפשרת גדילה של החיידקים הרעים. 
  • תפקיד הפלורה לפרק את המזון ולכן מחזור בפלורה טובה מקשה על פירוק המזון.
  • מומלץ מאוד להעזר בפרוביוטיקה חזקה המכילה חיידקים חיים בכמות גדולה (לפחות 12 מיליון).
  • חשוב לדעת שלפעמים בתחילת הטיפול יש החמרה של הסימפטומים עד שהגוף מתרגל ומורגשת הטבה.
  • במידה ואין שיפור כדאי לעבור לפרוביוטיקה ללא FOS, זו פרוביוטיקה ללא סיבים אשר עלולים לגרום לקשיי עיכול אצל אנשים הרגישים לכך.

אנזימי עיכול

  • פעולת העיכול מתאפשרת בזכות אנזימי עיכול שעוזרות בפירוק המזון. 
  • לעיתים יש לנו חוסר באנזימי עיכול ופעולת העיכול איננה יעילה, תוססת ומייצרת גזים. 
  • ניתן לצרוך תוסף של אנזימי עיכול בסיום ארוחות כבדות וקשות לעיכול. חשוב לבחור תוסף המכיל מגוון של אנזימים, כל אנזים מפרק סוג אחר של מזון.

 

שיחת ייעוץ ללא עלות

התקשרו אלי

כתבו לי

עוד טיפים לחיזוק מערכת העיכול

אפרטיף מריר לעיכול תקין

  • הטעם המר משפר את פעילות מערכת העיכול. הוא גורם להפרשה גדולה של חומצות עיכול.
  • צמחים מומלצים: תה ירוק, קמומיל, מנטה, קינמון, שומר, כשותית, ורבנה, גרניום וכד’.
  • גם משקה אלכוהולי על בסיס צמחים כמו ערק או יגרמייסטר יעשה כאן עבודה טובה.
  • ניתן גם לרכוש כמוסות שמן מנתה אשר מסייעות לשיפור העיכול.

לא שותים בזמן הארוחה

  • הנוזלים מדללים את חומצות העיכול ומקשות על מערכת העיכול. 
  • מומלץ לסיים את השתייה עד חצי שעה ולחזור אליה שוב כשעה אחרי האוכל.

הפרדת מזונות

  • עיכול של פחמימות, פירות וחלבונים מן החי דורשים אנזימי עיכול שונים. לפעמים הם סותרים אחד את השני ולכן כדאי להפריד את הפריטים הללו בזמן הארוחה. 
  • לדוגמא, ארוחת צהריים המבוססת על חלבון מן החי איכלו בתוספת ירקות מוקפצים או סלט.
  • את מנת הפחמימות (אורז, פסטה, לחם)  מומלץ לאכול בערב.
  • את הפירות לאכול במרווח של שעה מכל מזון אחר.

אורחים לא רצויים

  • סלקו מהתזונה שלכם מזונות מתועשים, ממותקים, סינטטיים ועברו לאוכל אמיתי וביתי.

טיפול מונע לשיפור פעילות מערכת העיכול

  • במידה ואתם עדיין לא מנצחים במלחמה, אל תרימו דגל לבן. מערכת עיכול תקינה חיונית לבריאות שלכם!
  • טיפול נטורופתי משולב בתזונה, צמחי מרפא, תוספי מזון ודיקור אוזן בלייזר ישיב את מערכת העיכול לפעילות תקינה וסדירה.
  • הבטן מנהלת לך את החיים? אפשר גם אחרת!

 

הבהרה- disclaimer

  • המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא.
  • כל חומר רפואי או אחר המופיע באתר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול
  • המוצר המתואר הוא תוספי תזונה/ צמחי מרפא ואינו תרופה. השימוש בו על אחריות המשתמש בלבד וכותב המאמר אינו נושא בשום אחריות לתופעות לוואי שנגרמו בגין שימוש זה.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן