תזונה מקררת

תזונה מקררת

לפי עקרונות התזונה הסינית לכל מזון יש איכות מסוימת של יין/יאנג, קירור/חימום, הנעה/הרגעה.

איכות המזון נקבעת לפי יכולת המזון לקרר ולהזין את הגוף ולא רק בהתאם לטמפרטורה הנצרכת (מרק יכול להיות מזון מקרר וגלידה מחמם..)

המזון המקרר/הייני מתאים מאוד למקרים של חום כגון: מחלות עור (אטופיק דרמטיטיס, סבוריאה, פסוריאזיס), בגיל המעבר ולאנשים הסובלים מעודף חום (אלה שתמיד חם להם, הפנים אדומות ויש להם נטייה להזיע)

 

מזונות מומלצים לתזונה מקררת

מזונות מן החי-

  • בעלי איכות מחממת ולכן יש לצרוך במתינות. כדאי להעדיף עוף ובשר רזה על בשר וחלקי פנים.
  • עדיף לבשל או לאדות מאשר לצלות, לטגן או לאפות בתנור.

מאכלי ים– מזינים ומלחלחים.

  • יש לבדוק רגישות ואלרגיות
  • סלמון מומלץ ביותר בזכות היותו עשיר באומגה 3 בעלת אפקט אנטידלקתי.

ביצים– בעלי טעם מתקתק ומזין ויכולת יינית. עשירים בחומצות שומן חיוניות כגון לציטין.

  • יש לבדוק רגישות למזון
  • עדיף לבשל מאשר לטגן

מוצרי חלב–

  • יש להמעיט או להמנע במיוחד אם יש בעיות נשימה
  • להימנע מגבינות קשות, צהובה
  • ניתן לאכול יוגורט פרוביוטי, עדיף מחלב עיזים או כבשים

תחליפי חלב–

  • תחליפי חלב על בסיס סויה, שיבול שועל, קוקוס, אורז מומלצים על מוצרי חלב. 
  • יש לשים לב לכמויות הסוכר במוצר ולהעדיף מזונות טבעיים ולא מעובדים (טופו עדיף על מעדני סויה מעו בדים ועשירים במשמרים וסוכרים).
  • קראו את תווית המוצר- אם היא ארוכה ועשירה במספרים ומילים שאתם לא מכירים אולי כדאי לוותר.

סוכרים-

  • סוכר לבן הוא חומר מזוקק אשר מתפרק במהירות בגוף וגורם להפרשת אינסולין ופעילות יתר של מערכת החיסון.  הוא מעודד דלקתיות וליחה בגוף ולכן יש להפחית צריכתו ככל האפשר. סוכר קנים עובר פחות תהליכי זיקוק ולכן עדיף. 
  • סוכר חום– מוצרים רבים של סוכר חום מבוססים על סוכר לבן ומולסה ולכן אינם מומלצים. סוכר חום טבעי כגון סוכר דמררה עבד פחות תהליכי עיבוד מסוכר לבן מזוקק ולכן עדיף.
  • ממתקים מלאכותיים גם הם אינם מומלצים מאחר והם אינם טבעיים ועלולים לגרום לתגובה חיסונית.
  • ממתיקים טבעיים כגון- סוכר, סטיוויה, רכז תפוחים, מייפל, דבש, סילאן עדיפים, אך גם אותם כדאי לצרוך במינון קטן ככל האפשר.

שמנים– 

  • שמנים הם בעלי איכות מלחלחת אך מחממת
  • יש להעדיף שמנים מכבישה קרה, להעדיף מזונות בטיגון קל ומהיר על טיגון עמוק וארוך
  • שמנים מומלצים– זית, המפ, שומשום, MCT, קוקוס (במתינות)
  • שמנים לא מומלצים– שמנים מזוככים (שמן קנולה, סויה, חמניות וכד’)

אלכוהול– 

  • אלכוהול, בירה, יין וכד’ הם מחממים ולכן יש להפחית צריכתם..

קפה ותה– 

  • קפה הוא מזון מחמם וממריץ, אך טעמו מר והוא מכיל הרבה נוגדי חימצון ולכן יש לשתות במינון סביר (2-3 כוסות ליום)
  • תה,
  • במיוחד תה ירוק מכיל רכיבים נוגדי חימצון ולכן יכול לסייע. מומלץ לשלב תה ללא קפאין במיוחד מצמחים מרירים כגון- קמומיל, מנתה, מרווה, גרניום, וכד’

מזונות מרירים– 

  • מצויינים לקרור הגוף, מסייעים בפינוי לחות ורעלנים. מקדמים תנועת מעיים ומצננים.
  • מזונות מרירים כגון- נבטים, שיפון, סלרי, קינואה, פאפיה, עלים ירוקים

ירקות– 

  • ירקות עשירים בויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון. יש להעדיף תמיד מזו חי ולא מבושל, או בישול קצר (כגון אידוי, הקפצה וכד’)
  • ירקות מקררים– מלפפון, ברוקולי, חסה, עגבניה, כרוב, גמבה, אבוקדו, פטריות, צנון, עלים ירוקים, סלק, אצות.
  • ירקות נייטרלים– גזר, דלעת, כרוב, תפוח אדמה, בטטה, תירס, נבטים, קולורבי, ארטישוק.
  • ירקות מחממים (לצרוך במינן נמוך)- בצל, בצל ירוק, שום, עלי חרדל, פטרוזיליה, שמיר , שומר, עירית, כרישה.
  • ירקות סולניים (אינם מומלצים במצבים של מחלות אוטואימוניות) – חציל, תפוח אדמה, פלפל, עגבנייה.

טיפולים נוספים

  • במצבים של מחלות עור שנובעות מחום ורעילות חשוב לשלב טיפולים נוספים.
  • בקליניקה ניתן לקבל טיפול המשלב לייזר רך, דיקור, צמחי מרפא והיפרתרמיה.
  • הטיפול מסייע באיזון מערכת החיסון וטיפול אמיתי בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום.
  • עוד פרטים על הטיפול באטופיק דרמטיטיס כאן
פתח צ'אט
צרו איתי קשר!
היי! מה כואב לכם?